2002 - Moezel - Touring Vrienden Uitbergen

Hoofdmenu:

2002 - Moezel

Onze Reizen
Prachtige reis met slechts een halve dag regen. Vond plaats van vrijdag 17 mei tot maandag 20 mei.
Als logeerplaats zochten we dit jaar een heel centraal gelegen dorpje een de oevers van de Moezel uit.
We gingen namelijk logeren bij de familie Östermann in Hotel " Gute Quelle"  op de Marktplatz in Beilstein.
Slechts op enkele kilometers van Cochem was dit een goede uitvalsbasis om vandaar enkele mooie trips te plannen.
De heenreis verliep met een ommetjes door een missing van de kopman op de ring in Brussel, maar verder hadden we prachtig weer en een pechloos parkoers.
Piwi kwam nagereden daar die eerst bij de politierechter van Dendermonde een trofee moest gaan afhalen voor bewezen diensten bij de gasgevers.
Hij stond ons reeds op te wachten bij onze aankomst in Beilstein.
De volgende dag hadden we een tocht gepland die langs de Hunsruck Höhenstrasse en de Moseler Weinstrasse naar Trier liep.
Door een verschrikkelijke stortbui werden we tot schuilen gedwongen en moesten we de geplande rit inkorten.
Tijdens de regenbui dronken we in Bernkastel een koffie in een zaak langs de oever van de Moezel. Daar bekeken we foto's van de dramatische overstromingen die deze mensen reeds meegemaakt hadden.
Verschillende keren had het water reeds tot aan de dakrand van hun huis gestaan. Hoed af voor zoveel wilskracht om steeds opnieuw te beginnen.
Tijdens de terugrit volgden we de oevers van de Moezel. Rustig bochtjes pikken tussen de wijngaarden.
Hiernaast een prachtig zicht op de velden van op de Hünsruck. (foto)
In Idar-Oberstein bezochten we het edelstenenmuseum, waar de slijpstenen aangedreven werden door een watermolen.
Hier was ook een zeer eigenaardige kerk te bewonderen, dit gebouw is namelijk voor de helft in de rotsen uitgehouwen. Dit moet ook een titanenwerk geweest zijn.
Rare jongens die Duitsers.........
De volgende dag reden we langs de Hunsruck Höhenstrasse de andere richting uit naar de plaats waar de Moezel en de Rein samenvloeien, namelijk Koblenz.
Na een halte met bezoek aan de burcht van St.-Goar (vlakbij de Loreley) met prachtig zicht op de drukbevaarde Rein, volgden we de Rein langs de RheinGoldstrasse tot in Koblenz.
Hier maakten we een lange wandeling op de promenade tot aan het standbeeld van de Duitse keizer die de samenvloeiing van de twee waterlopen aanschouwt. De "Deutsche Heck"
De terugweg verloopt terug langs de oevers van de Moezel, zodat we op deze twee dagen het ganse traject ervan in Duitsland gevolgd hadden.
Een klein eindje van de weg af bezochten we nog enkele burchten, waarvan Burg Eltz het meest tot de verbeelding sprak. Dit Doornroosje-achtig kasteel is nog volledig intact, bemeubeld en bewoond.
Een gedeelte was voor bezoekers toegankelijk. Door een zowaar Nederlandstalige gids kregen we een zeer interessante rondleiding, waardoor we nog een en ander opstoken over de middeleeuwse gewoontes.
Op de terugreis bezochten we nog Cochem, waar Hugo in een plaatselijke winkel demonstreerde wat een goede cowboyhoed moet kunnen verdragen (voet erop en draaien).
En na een gesmaakt bezoek aan de Reichsburg, wel met een zeer lastige klim vooraf, reden we tevreden en voldaan huiswaarts.
Vooraleer de bedstede op te zoeken gingen we nog gezellig samen dineren, waar alras plannen voor het volgende jaar gesmeed werden.
Dit verslag is verre van volledig, maar geeft een indruk hoeveel moois er op deze tocht te zien was.