2007 - Champagne 1 - Touring Vrienden Uitbergen

Hoofdmenu:

2007 - Champagne 1

Onze Reizen
Op het gezellig samen zijn van zaterdag 09 september 2006, werd als bestemming van onze grote uitstap 2007 gekozen voor de Franse Champagnestreek.
Dit jaar vertrokken we op vrijdag 25 mei en was de terugrit voorzien op maandag 28 mei.
Vertrek om 07u30 op het kerkplein in Uitbergen, hier een sfeerbeeld.
Deze streek is een van de meest populaire Noord-Franse regio’s. Het gebied vormt trouwens samen met de Ardenne één “région”. Hart van de Champagnestreek is uiteraard Reims, ooit zelfs de hoofdstad van Frankrijk,  waar tal van Franse koningen werden gekroond.
Hoewel het niet echt een grote zomerse of winterse vakantiebestemming is, de zogenaamde ‘Montagne de Reims’ bereikt immers nauwelijks 300 m hoogte, (skiën kan hier dus niet) lokken in de zomer enkele meren, waaronder dat van 'Der-Chantecoq'  (het meest uitgestrekte van Frankrijk) toch heel wat vakantiegangers.
De grote trekpleister in de regio vormen echter de vele, ontelbare champagnekelders, zowel van de vermaarde “grote” merken als van de vele kleine lokale wijnboeren. Dit om de champagne te proeven en wat van deze godendrank – aan menselijketarieven – aan te kopen. Dat je op tal van plaatsen ook heerlijk kunt tafelen, is evident. De Champagne is dan ook in eerste instantie dé regio bij uitstek voor gastronomen en fijnproevers! Ideaal voor een (verlengd) weekendje eropuit.
Jefken en Sonja zitten ondertussen reeds knus in hun nieuwe huis, en Stefaan heeft deze maal ook verlof gekregen, zodat de groep weer bijna kompleet was. We konden dit jaar met 16 personen op pad gaan.
Als logement was "La Bagatelle" gekozen, een hotel in Dizy, juist naast Epernay. Lekker en veel eten, maar in hun drankvoorziening hadden ze niet op de Uitbergse motards gerekend. De tweede dag was de voorraad bier reeds uitgeput.
Dag 1: Heenreis
Om de drukte op de Brusselse ring te vermijden vertrokken we langs Ninove, Edingen, Soignies en Bavay (met archeologische site en Gallo-Romeins museum) tot we
in Frankrijk, na een terrasje, langs Landrecies, Etreux, Orignies doorstaken naar de streek van Reims. We deden dus praktisch geen autostrade.
Eens in de Champagne pikten we reeds een stukje mee van het natuurgebied “Le Montagne de Reims”.
Op de parking van La Bagatelle konden onze motoren mooi bij elkaar staan.

Dag 2: Rondrit
We bleven voornamelijk in de buurt van het “Park naturel regional de la Montagne de Reims”, waar we enkele bezienswaardigheden bezoeken. Langs talloze wijngaarden, zoals hieronder,  begaven we ons op pad.

Eerste bezocht monument was de kathedraal van Reims waar Clovis gedoopt werd. Een prachtig gebouw met ontelbare onschatbare kunstwerken.
Ook de zogenaamde 'Fare de Verzenay', een vuurtoren uit 1909, die omgebouwd werd tot een museum (Musée de la Vigne) stond op het programma. Zeker de moeite waard, want buiten het prachtige panorama dat we hadden vanop het plateau, konden we met een uitgebreide tentoonstelling en filmvoorstellingen de volledige geschiedenis van de bubbelende wijn leren kennen.
Daarna gingen we normaal in Epernay een der meest gerenomeerde champagneproducenten (Mercier) bezoeken met proeverij inbegrepen, maar door motorpech van onze benjamin Stefaan, wiens batterij er de brui aan gaf, kwamen we te laat toe om nog een rondleiding te krijgen. Daarom moesten we ons tevreden stellen met een coupe op een terrasje.
Gelukkig vonden we dicht in de buurt van het hotel een garage waar nog diezelfde dag een batterij kon geplaatst worden. Dus was de volgende morgen het leed snel vergeten.

Dag 3: Rondrit
Tijd voor iets meer kilometertjes. Langs prachtige wegen en uitgestrekte wijngaarden begaven we ons op pad langs Chalons-en-Champagne naar het gebied van de grote meren, met het reusachtige “Lac Du-Der-Chantecoq” als grootste. Mooi om te zien, een paradijs voor watersporters en vissers. Onze groep poseerde hier dan ook graag.
Vandaar ging het naar het Natuurpark van het “Forêt D’Orient”, met de eveneens mooie meren 'Lac du Temple' en 'Lac d'Orient'.
Daarna staken we door naar een der oudste steden van Frankrijk, Troyes.
Romantische oude straatjes, prachtige vakwerkhuizen en mooie historische gebouwen. En natuurlijk de innerlijke mens versterken. Den Hugo geeft het voorbeeld met een natje en een droogje. Den Yvan heeft er zijn bedenkingen bij.
Vanuit Troyes gingen we langs Sézanne terug naar Dizy.

Gedurende de ganse reis houd onze navigator José de landkaart continu in de gaten dat we niet van het rechte pad afdwalen.
Op geplastificeerde kaarten volgt zij nauwgezet de vooraf uitgestippelde routes. Af en toe vragen omleidingen, veranderde verkeerssituaties of eenrichtingswegen eens de nodige vindingrijkheid om de zaak op te lossen.

Dag 4: Terugreis
Deze ging langs Charleville-Mézières, waar het juist boerenmarkt was, Monthermé, Revin en daarna nog een mooi stukje langs de Maas in onze eigen Ardennen.
Terug thuis besloten we met een traditioneel afscheidsetentje in de Boondockx.